måndag, januari 02, 2012

2011

Två ord som präglat 2011 för mig är Vinst och Förlust.

2011 går nog till historien som ett av mina sämre år, omtentorna och kompletteringarna avlöste varandra och jag hade alltid något som släpade efter. Det var först nu till matematikkursen som jag tydligen skulle lyckas på första försöket med en salstenta. Den kurs jag fruktat mest under hela skoltiden. Håller nu på med sista delen av den, och det är att skriva ett arbete på 10-12 sidor med en fältstudie, återstår att se om det blir någon komplettering på det.

Jobbmässigt har det varit ett helt okej år, stressade sönder mig i somras när jag fick jobba 12 dagar i ett sträck för att sedan vara ledig 2 dagar under nästan hela sommaren. Var tvungen att jobba även fast jag var sjuk och företaget visade ingen hänsyn till att jag jobbade med feber och blev sämre. Så i september gjorde jag slag i saken och sa upp mig efter ännu en vända med skit från ledningen, man kan bara ta en viss mängd. Insåg där att vi inte hade fått någon positiv kritik alls, och då hade vi jobbat häcken av oss innan. Så jag marscherade in på kontoret dagen efter och sa upp mig, ingen frågade ens varför jag slutade. Så mycket värd var man liksom.

Hade givetvis diskuterat igenom detta med Dan, och vi kom fram till att vi klarade oss utan mitt extrajobb ett tag. Men då räkningarna började hopa sig efter att jag blivit sambo, så var det bara att skicka iväg en ansökan om att få bli vikarie inom förskolorna i Örebro kommun. Jag fick vikariat där och hoppar in vid behov och om jag kan.

Jag blev alltså sambo i år, men det krävdes att det skulle ta slut mellan oss först. Så första juni flyttade jag in på Berggatan hos Dan, sen första juli gick flytten vidare till väster där vi bor idag. Trivs otroligt bra i denna fina lägenhet och är glad att vi fick tag på den!

Har tappat en del vänner 2011, men det känns som att de kunde jag både ha och mista och jag kan inte påstå att jag saknar dem. Jag vann även nya helt underbara vänner, gjorde grupparbete med några tjejer i klassen och vi klickade direkt. Så nu betraktar jag i alla fall två av dem som nära vänner. Helt underbart med vänner som är ärliga och säger vad de tycker och som jag kan göra samma sak för!

Förlorade även min älskade farmor i år, även om hon varit borta länge och jag inte har sett henne så mycket, så försvann hon fysiskt från detta liv i mars. Hennes begravning den första april var och är det jobbigaste och svåraste jag någonsin varit med om, och jag kommer alltid sörja och sakna henne.
Förlorade även två släktingar till, men eftersom jag inte träffat dem eller haft någon kontakt med dem alls på säkert 20 år så kändes det inte lika hårt, även om det givetvis är tråkigt att de gått bort då i princip hela mammas sida av släkten är borta nu.

Fick ett tillskott på ett syskonbarn i år också, älskade Vincent föddes i november! Och Matilda har hela året gjort mitt liv lite ljusare när det har känts tungt o jobbigt! Nu har hon börjat med "Mosterella vi ska leka!" istället för det vanliga "Ella, ska vi leka?" Har fått hålla i Vincent 4 gånger á 30 sekunder styck innan Matilda har gallskrikit "nejnejnej". Jag har ju varit bara hennes i tre år, klart hon inte vill ha konkurrens. Så hon går och säger att hon är mosters bebis nu.

2011 var också första året utan antidepressiva, enda bakslaget där var den panikattack jag fick bara häromdagen. Hade olustkänsla i magen och när vi gick in på ica maxi höll jag på att börja hyperventilera, så Dan fick gå och hålla mig hårt i handen. Vi rafsade ihop det vi skulle ha jättefort och sen hem för att ta en ångestdämpande. Ser ju det som ett bakslag, men det är ändå fullt positivt då detta bara skett en gång på hela tiden jag varit utan tabletter!

Mina två små gråkissar har fått ett nytt hem i år, hemma hos en god vän och klasskompis i Gyttorp! Där får de springa ute och härja, men jag tror att Sassa är ute mest av dem. Vet att de trivs bra där och det var bra för Bitch att bli själv igen då hon hatat de gråa från första stund typ. De gråa är väl inte lika kärvänliga mot varandra på det nya stället, men det tar sig tydligen mer och mer.

Ja, detta var mitt år i stora drag. Ett år som var lite sämre än andra år tycker jag. Så 2012 ska bli ett toppenår har jag bestämt!

Inga kommentarer: